Verkkosivut

Mikä on liidimagneetti? Mitä se tarkoittaa ja miten se boostaa sivujen myyntiä

Santtu Luoma
Päivitetty 
12.11.2024
Lukuaika 3 min
Kansikuvassa demonstroidaan kuinka liidimagneetti toimii

Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken

Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken

Nostamme sivusi Googlen etusivulle 500€ / hakusana — Tulostakuulla

Mainoskuva verkkosivu oppaasta
Lataa opas: 38 Syytä Miksi Verkkosivusi Ei Tuo Yhteydenottoja

Kuvittele tämä: Myyt jotain tuotetta tai palvelua ja olet juuri julkaissut uudet upeat verkkosivut.

Alussa aurinko paistaa siniseltä taivaalta ja kaikki on niin mahtavaa, mutta pian tulee hetki kun tajuat ettei kukaan ota sivujen kautta yhteyttä.

Mikä nyt neuvoksi?

Silloin on aika ottaa itse potentiaalisiin asiakkaisiin yhteyttä. Mutta mistä sen sitten aloittaa?

Näin me näemme asian: Joko ostat isolla rahalla kyseenalaisen listan ”hyviä liidejä” ja alat kylmäsoitella niitä 24/7 tai sitten etsit lämpöisiä liidejä, jotka ovat reagoineet brändiisi jollain tavalla ja ovat näin todennäköisempiä ostamaan sinulta.

Toinen vaihtoehto kuulostaa tehokkaammalta (ainakin omasta mielestä).

Miten näitä ”lämpöisiä liidejä” sitten saa?

Sinun pitää luoda tuotteiden ja palveluiden ympärille liidimagneetteja.

Liidimagneetit ovat tärkeä osa yrityksien myyntiä ja markkinointia.

Käyn tässä artikkelissa kattavasti läpi mikä liidimagneetti on ja kuinka voit luoda sellaisia, jotka tuovat sinulle lämpöisiä liidejä systemaattisesti.

Annan myös lopussa kattavan listan eri liidimagneeteista, joista voit ottaa ideaa omiin.

Mennään suoraan asiaan.

Mikä on liidimagneetti ja miten se toimii?

Yksinkertaisesti selitettynä liidimagneetti on ilmainen tuote tai palvelu, joka annetaan vierailijalle tämän yhteystietoja vastaan.

Katsotaan askel askeleelta miten ideaaliskenaario menee ja miten liidimagneetti toimii.

Käytän esimerkkinä yhtä meidän liidimagneettia: 38 Syytä Miksi Verkkosivusi Ei Tuo Yhteydenottoja.

  1. Laskeudut meidän verkkosivuille joko orgaanisesti tai maksetulla mainonnalla.
  2. Selaat sivua ja tulet kohtaa, jossa tarjoamme ilmaista opasta, jonka avulla saat selvitettyä miksi sivuiltasi ei tule yhteydenottoja. Mietit: ”Mitähän tämä voi sisältää, tästä olisi kyllä minulle apua, ei ole kyllä yhteydenottoja tullut omien sivujen kautta…”.
  3. Klikkaat toimintokehotetta ja siirryt sivulle, jossa voit tutkia tarkemmin oppaan tuomia hyötyjä. Sivulla on myös lomake, jonka täytettyä saat pääsyn oppaaseen.
  4. Syötät yhteystietosi ja saat oppaan sähköpostiisi.
  5. Me saimme yhteystietosi ja myös tiedon, että painit tämän ongelman kanssa.
  6. Voimme nurturoida ja kartoittaa uuden liidin tilannetta.

Liidin nurturointi ja kartoittaminen on taas eri aihe. Ehkä kirjoitamme siitä joskus myöhemmin.

Keskitytään tässä artikkelissa vain liidimagneetteihin.

Lataa maksuton opas

38 Syytä Miksi Verkkosivusi Ei Tuo Yhteydenottoja

Onko nykyiset verkkosivusi vain olemassa ja yhteydenottoja ei tule sitten millään? Sille on syynsä.

Kuinka luoda tehokas liidimagneetti?

Liidimagneetti on tehokkain silloin, kun se:

  • luodaan selkeään ongelmaan, jonka kanssa potentiaaliset asiakkaasi painivat ja mihin sinulla on ratkaisuna maksullinen palvelu.
  • se asetetaan strategisesti oikeisiin kohtiin sivuilla.
  • liidimagneetti otsikoidaan houkuttelevaksi. Lukijalle pitää tulla tunne; ”Olisi tyhmää olla lataamatta tuo, painin juuri tuon ongelman kanssa”.

Ideoi ja luo ilmainen tuote

Ensimmäinen vaihe on luoda itse tuote tai palvelu jota tarjoat.

Pohdi millaisten ongelmien kanssa ideaaliasiakkaasi painivat. On tärkeä ymmärtää ongelmat, jotta voit vastata ratkaisulla niihin.

  • Ymmärrä kohderyhmäsi: Mitkä ovat yleisiä kipukohtia asiakkaillasi, jossa voisit auttaa? Luo tämän ympärille jotain mikä koetaan aidosti hyödylliseksi.
  • Valitse liidimagneetin formaatti: Liidimagneetit voivat olla mitä vain ekirjoista oppaisii, valmis pohjiin, tarkistuslistoihin tai maksuttomiin palveluihin. Valitse jokin mikä on yleisöllesi hyödyllinen ja mitä palveluita tarjoat.
  • Tee siitä arvokas: Vaikka annat tuotteen ilmaiseksi sen tulisi silti olla jotain mistä oltaisiin myös valmiita maksamaan. Tuotteen tulee tuoda aidosti lisäarvoa sen saajalle.

Liidimagneetin tavoite on vastata lataajan suureen ongelmaan ja samalla paljastaa uusi ongelma mihin ratkaisuna toimii sinun maksullinen palvelusi.

Integroi liidimagneetti verkkosivuillesi

Kun olet saanut liidimagneettisi valmiiksi on ne aika laittaa verkkosivuillesi näkyville.

Tässä muutama vinkki miten saat niistä kaikki mehut irti:

  • Sijoita liidimagneetit fiksusti: Tutki millä sivuilla käy eniten vierailijoita ja mitkä sivut ovat strategisesti fiksuimpia.
  • Käytä houkuttelevia toimintokehotteita: Toimintokehotteen tulee napata vierailijan huomion ja luoda nopeasti ajatus; ”Tuon haluan ladata”.
  • Huomioi myös mobiili: Suurin osa sivuilla vierailijoistasi käyttää mobiililaitetta. Varmista, että liidimagneettisi näyttää ja tuntuu yhtä houkuttelevalta mobiilissa ja tietokoneella.
  • Testaa, testaa, testaa: Kokeile eri otsikoita, sijoita opas eri kohtiin. A/B testauksella saat rutistettua kaiken tehon irti.
  • Muista kontaktoida: Älä anna liidin livahtaa kilpailijalle. Kontaktoi saadut liidi mahdollisimman nopeasti, kun niitä saat. Kerro palveluistasi ja ohjaa kohti ostopäätöstä.

Liidimagneetti-ideoita

Totuus on, että liidimageeteissa ei ole mitään ”one-size” ratkaisua. Kaikki tyylit ei sovi kaikille. Luo niitä mitkä näet parhaimmaksi myyntityylillesi sekä liiketoiminnallesi.

Tässä muutamia suosittuja liidimagneetti-ideoita:

  1. Oppaat ja eKirjat
  2. Kurssit
  3. Webinaarit
  4. Hyödylliset työkalut
  5. Laskurit
  6. Ilmainen kokeilu tai Demo
  7. Tuotteistettu palvelu
  8. Alennus
  9. Eksklusiivinen sisältö
  10. Bonus sisältö
  11. Tee-se-itse oppaat
  12. Tarkistuslistat
  13. Valmispohjat
  14. Ilmainen konsultointi
  15. Resurssikirjasto
  16. Kyselyt ja testit

Jotkut liidimagneetit tuottavat paremmin ja jotkut eivät niinkään.

Mutta yksi juttu on varmaa: jos sivuillasi on 0 liidimagneettia niin sinulla on 0% mahdollisuus saada liidejä sivuilta eli vierailijoita, jotka eivät ole valmiita ostamaan heti.

Me ideoimme ja luomme asiakkaillemme aina liidimagneetit verkkosivu-uudistuksen yhteydessä avaimet käteen periaatteella. Sinun ei tarvitse miettiä mitään, tarkistat ja hyväksiluet vain tuotoksemme.

Tilaa meiltä maksuton vedos niin näytämme miten teemme sinun verkkosivuistasi myyntikoneen.

Haluatko verkkosivut jotka löytyy ja myy?