Mikä on H1-tägi ja miksi sillä on väliä hakukoneoptimoinnissa?
Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken
Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken
Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken
Nostamme sivusi Googlen etusivulle 500€ / hakusana — Tulostakuulla
Mikä on H1-tagi?
H1-tagi on HTML-koodi, jota käytetään verkkosivun pääotsikon luomiseen, ja se auttaa osoittamaan sivun pääaiheen sekä kävijöille, että hakukoneille.
Se sisältää avaus-tagin <h1>, otsikkotekstin ja sulku-tagin </h1>.
Tässä on esimerkki H1-tagista HTML-koodissa ja toiminnassa sivulla:
Kuinka tarkistaa onko verkkosivuilla käytetty H1-tagiä?
H1-tägien olemassa olo on helppo tarkistaa ihan ilman erityisiä taitoja tai tietämystä koodaamisesta.
Tarkistaminen on todella helppoa eikä vaadi sinulta mitään teknisiä taitoja. Yleisin tarkistustyyli on katsoa sivujen lähdekoodista.
Näin tarkistat onko otsikossa H1-tägi
Nämä ohjeet on luotu käyttäen Google Chrome selainta.
- Maalaa sivujen otsikko
- Napsauta hiiren oikealla painikkeella otsikkoa
- valitse valikosta "Tarkista"
Tämä avaa uuden ikkunan ja Chromen työkalun, jolla koodia voidaan tarkastella.
Työkalu näyttää suoraan sen otsikon, jonka maalasimme ja voimme tarkastaa onko sillä H1-tägi.
Miksi H1-tagit ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnissa?
H1-tagejä ei ole erikseen vahvistettu sijoitustekijäksi. Mutta ne ovat silti tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta.
Tässä kolme tärkeintä syytä miksi:
H1 otsikot auttavat hakukoneita ymmärtämään sisältöä
Hakukoneet tarkastelevat H1-tagejasi oppiakseen sivuistasi ja niiden sisällöstä.
Mitä kuvaavampi H1 on, sitä parempi.
Tämän Chewyn blogipostauksen H1 on hyvä esimerkki kuvaavasta H1 otsikosta.
Se kertoo hakukoneille tarkalleen, mitä sivulta löytävät.
H1 otsikot parantavat käyttäjäkokemusta
H1-tägit auttavat lukijoita ymmärtämään sisällön nopeammin.
Tämä on erityisen tärkeää, kun otetaan huomioon, että useimmat verkkosivustot näyttävät H1-tekstin sivun suurimpana tekstinä ja ensimmäisenä.
Käyttäjäkokemuksen merkitys hakukoneoptimoinnissa on erittäin suuri. Google on korostanut, että se suosii käyttäjäystävällisiä verkkosivustoja.
Puhumattakaan siitä, että verkkosivujen sisällön tulisi olla silmäiltävissä.
Pikainen otsikoiden selaaminen pitää vakuuttaa lukijoille, miksi heidän kannattaa syventyä artikkeliin enemmän.
Esimerkki vasemmalla ei omaa selkeää rakennetta ja järjestystä. On todella vaikea sanoa, mistä sisältö kertoo.
Oikeanpuoleinen esimerkki esittää H1:n sivun huomattavimpana otsikkona, sitten H2, sitten H3, ja niin edelleen.
Sitä on helppo silmäillä, seurata ja ymmärtää.
H1-tägit parantavat saavutettavuutta
H1 otsikot (ja muut otsikot) auttaa niitä, jotka käyttävät ruudunlukijoita ymmärtämään sivun sisällön.
Ruudunlukijat ovat ohjelmia, jotka välittävät tietokoneen tekstiä puhegeneraattorilla tai pistekirjoitusnäytöllä.
Tässä on esimerkki siitä, miten Pennsylvanian osavaltion yliopiston saavutettavuusohjeiden otsikot näkyvät ruudunlukijassa:
Paranna sivustosi saavutettavuutta luomalla kuvailevia H1-tägejä ja ylläpitämällä järjestäytyneitä otsikkorakenteita.
Tärkeimmät vinkit H1 tägin käyttöön
Tässä on kuusi H1-tunnisteen parasta vinkkiä, joita voit noudattaa parantaaksesi verkkosivujesi hakukoneoptimointia.
Käytä yhtä H1 tägiä sivua kohden
Yhden H1 tägin käyttäminen luo hierarkiaa ja antaa sivullesi loogisemman rakenteen.
Tämä helpottaa lukijoiden (ja ruudunlukijoiden käyttäjien) silmäilyä ja sivun sisällön ymmärtämistä.
H1 on pääotsikko, joka välittää pääaiheen. H2:t ovat tärkeitä alaotsikoita. H3:t ovat alaotsikoita, jotka tukevat niitä. Ja niin edelleen.
Laita jokaiselle tärkeälle sivulle H1
H1 otsikko kertoo mitä sen sivun sisältö tulee käsittelemään.
Mitkä sivut sitten on tärkeitä?
Se riippuu ihan sinusta.
Hyvä lähtökohta on kuitenkin mikä tahansa sivu, jonka haluat sijoittaa hyvin Googlen hakutuloksissa.
Sisällytä avainsana H1 otsikossa
Google skannaa sisältösi, kuten H1-tägisi, yhdessä otsikkotunnisteesi kanssa määrittääkseen onko se relevanttia näyttää hakijan kyselylle.
Toisin sanoen:
Sivu, jonka H1 mainitsee hakutermin, todennäköisesti sijoittuu paremmin kyseisellä hakutermin kyselyllä kuin sivu, jonka H1 ei sitä mainitse.
Pidä H1 otsikot alle 60 merkkiä pitkinä
Mitä selkeämpi ja tiiviimpi kirjoituksesi on, sitä parempi. Tämä pätee myös H1-tunnisteisiin ja muihin otsikoihin.
Paras käytäntö on pitää se 50–60 merkin välillä — samoin kuin otsikkotunnisteissasi.
Miksi?
Monet sisällönhallintajärjestelmät käyttävät samaa tekstiä sekä H1-tunnisteeseen että otsikkotunnisteeseen. Lisäksi Google vaihtaa toisinaan otsikkotunnisteet H1-tunnisteiksi.
Optimoi H1 otsikko vastaamaan hakutarkoitusta
Joku hakee haun hakukoneeseen ja hakukone antaa vastauksen tälle haulle.
H1 otsikon tulisi välittömästi kertoa lukijalle, että sivusi vastaa heidän hakutarkoitukseensa.
Toisin sanoen:
Sisältösi antaa heille sen, mitä he haluavat.
Vastauksen antaminen on tärkeää, koska se on Googlen päämäärä.
Tämä on myös hakukoneoptimoinnin tarkoitus.
Ensin tutkitaan erilaisten työkalujen avulla mitä ihmiset hakevat ja sitten luodaan sille avain sanalle sisältöä.
Me tarjoamme tätä hakukoneoptimointia palveluna ja vielä tulostakuulla. Lue tästä lisää.